Opskrifter

onsdag den 4. december 2013

Lakridssirup og marcipan

I morges kunne jeg mærke min ryg ikke var hel go og tænkte jeg hellere måtte slappe af. Men sådan sku det ikke gå. Ryggen blev lidt bedre så jeg fik lavet julelækkerier, tilbehør til lækkerier og et styks ammeindlæg som jo snart skal tages i brug :)

I dag blev det altså til: 
ca. 200 gram marcipan 
1 glas sød lakridssirup
Chokolade med hasselnødde krokant og
1 sæt ammeindlæg. 
Plus jeg faktisk også har gået skrevet lidt julekort. 
Så nu har jeg lagt mig på sofaen og vil slappe af inden jeg skal hente Jonathan lige om lidt. 

Opskrifter fra i dag 

Lakridssirup
Du skal bruge:
8 dl. vand
ca. 170 gram Rotello lakridser. Hvis du vil lave en stærk sirup, så brug piratos. 

Kog vandet op, tilsæt lakridserne og rør i det med piskeris indtil der ikke er flere klumper. Det tog lidt over 1/2 time før det var helt fri for klumper. Jeg tilsatte lidt mere vand undervejs, så start med 8 dl. og kom så mere i, hvis du synes lakridserne ikke vil smelte og siruppen er for tyk.
Kom siruppen i et glas som er renset. 
Hvad jeg har læst mig til på nettet, så kan den holde nogle uger. Men den kan jo bruges til meget. Lakrids er vældig populær og bruges også gerne i madlavningen og ikke kun i desserter. 
Så godt fornøjelse :)



Marcipan med dadelsirup



Dadelsirup:
1/2 kasse ustenet dadler (de kasser man kan købe i alle dagligvarer butikker)
vand

 Læg dadlerne i blød så vandet dækker dadlerne. Efter et par timer kan du nu blende det. Kom det hele også vandet i en blender og blend. Jeg kom ekstra vand i, men kan ikke huske hvor meget. Put i, så du synes konsistensen er fin. Min er ikke for tyk og ikke for tynd. Nok lidt frugtgrød agtig.
Put den på glas og opbevar i køleskabet. Du kan bruge de til at søde forskellige ting med fx. bagværk eller kakao. Det er en god sukker erstatning.


Marcipan: 
100 gram mandler
50 gram dadelsirup
 evt. lidt mandel ekstrakt eller vanilje ekstrakt til at søde det mere med

Mandlerne hakkes rigtig fine i en blender eller andet. Du kan vælge at tage skralden af for en lys version eller beholde den på for en mørk version. Jeg valgte den lette løsning :)

Når mandlerne er helt fine kommer du dadelsirupen i lidt af gangen. Tag det ud og ælt det med meget fin mandelmel (hjemmelavet eller købt) så det ikke klistre så meget.
Wrap det ind eller i en pose til du skal bruge det.


Jeg skal bruge marcipanen  til flødeboller, som jeg regner med at lave torsdag aften eller fredag. 
Skal lave flødeboller med lakridsskum. Derfor skulle jeg også lave siruppen i dag :) 
Ha en dejlig dag og god fornøjelse.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar. Dejligt du kiggede forbi, kom endelig igen :O)