Opskrifter

lørdag den 2. november 2013

Sy til din baby - sengerand med lille DIY

Sidste gang jeg var gravid lavede jeg en sengerand, men den blev slatten og grim.
Denne gang ville jeg gerne have en der var tyk og som ikke skulle bindes fast. Da jeg ikke kunne finde en der var i den rigtige prisklasse (synes 600 kr. er ALT for meget), så besluttede jeg mig for at lave en selv. Kom af med ca 300-350 kr alt i alt.
Jeg har desværre ingen DIY. Men kan fortælle hvad jeg har brugt og fortælle kort hvad jeg har gjort.
Materialer:
Inderstof: 180*150 (købt i stof2000)
Yderstof: 200*150 (købt i stof2000)
2 madrasser fra JYSK i str. 60*120. Skar begge madrasserne  over i 2 strimler, så jeg i alt havde 4. Brugte 3 strimler til denne sengerand og den sidste til en puslepude, delte den igen i 2 dele og lavede en firkant i 60*60 cm, som passede perfekt til vores hjemmedesignede puslebord.
Madrasserne kostede 80 kr. så det var billigere end jeg havde regnet med.
Sengeranden er 30 i højden, 5 i tykkelsen og 340 cm ca i længden. Lavede den 360 først og klippede så af efter at have afprøvet den i sengen. Den ligger sig jo ikke helt ind i hjørnerne, så den skal være lidt mindre.

Syede en lang pølse ud af stofferne, det yderste stof var 10 cm længere end det inderste stof, da det ar den farve jeg ville øverst og nederst (se billederne) og lagde de 3 stykker skum ind til sidst. Da jeg vidste hvor de ville gå til, tog jeg den sidste skumbrik ud igen og syede et rektanglet stykke stof i enden. Lukkede det hele med usynlige sting syet i hånden. Se det nederste billede.
Meningen var egentlig at lave den med knapper i bunden hele vejen hen, men uopmærksom som jeg var, klippede jeg stoffet for kort , så jeg ikke kunne gøre det :( Så min sengerand kan ikke vaskes.. så vi håber på en lillesøster der ikke gør ting beskidte ;)







6 kommentarer:

  1. Den er virkelig lækker og tyk din sengerand :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Glæder mig virkelig også til at tage den i brug :) Bliver noget helt andet end ved sidste barn..
      Kh

      Slet
  2. Den er godt nok fin :o)
    Kh Sabrina

    SvarSlet
  3. Tak skal du ha Sabrina :)
    KH.

    SvarSlet
  4. Hej jeg vil gerne høre hvordan du har lukket den i den ene ende. Nu har jeg grublet over det længe, for det ene stof er jo 10 cm læner end det andet, og kan derfor ikke lige dreje den med hvordan. Det er den ende jeg snakker om, man syr sammen inden skummet kommer i. Håber virkelig du kan forstå hehe. (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Det er ved at være en del år side jeg har lavet den, og jeg kan faktisk ikke huske det. Når jeg ikke har det i mine hænder, er det faktisk svært at svare på. Men jeg tænker jeg syede hjørnerne på det lilla stof først og så har jeg syet den lyserøde på bagefter med forside mod forside. Gir det mening?

      Slet

Tusind tak for din kommentar. Dejligt du kiggede forbi, kom endelig igen :O)